Welkom op de pagina van de maandaggroep: 'Kea'.

Een Kea is een vogelsoort die behoort tot de papegaaiachtigen die vooral leeft in de buurt van Mount Cook in Nieuw-Zeeland. De vogel is nog geen 50 centimeter lang en hij heeft een spitse, kromme bovensnavel.  Een kea is donkergroen, maar als hij opvliegt zie je zijn knaloranje ondervleugels.

Deze nieuwsgierige vogel is een van de slimste en creatiefste papegaaien.

Kea staat dan ook voor slim, creatief, nieuwsgierig.


September

Het schooljaar is inmiddels gestart. We hebben in de eerste twee weken elkaar leren kennen door middel van allerlei spelletjes, maar ook door in groepjes een spelprogramma te verzinnen, helemaal zelf in elkaar te zetten én uit te voeren. En dat inclusief presentator, regisseur en materialenman (of vrouw) ! De kinderen hebben genoten van elkaars spellen, uitdagingen en hersenkrakers.

Ondertussen hebben de leerlingen zich ook verdiept in de eerste scheikundige materie, namelijk 'polymeren'. Aan de hand van proefjes hebben ze ontdekt wat polymeren zijn, wat de verschillende eigenschappen ervan zijn - hoe polymeren in elkaar zitten. Verwondering alom!
Natuurlijk hebben we ook wat dieper gekeken naar de achtergrond hiervan. 

We zijn 23 september begonnen met ons eerste project: "Weer en klimaat". 


Oktober

Na een eerste oriëntatie over wat de begrippen 'weer' en 'klimaat' inhouden, zijn de leerlingen zich gaan verdiepen in aspecten als de atmosfeer, het weer analyseren en voorspellen, wolken, het klimaat wereldwijd, klimaatsoorten (de indeling van Köppen), luchtstromen en zeestromen (en wat ze met elkaar te maken hebben), het broeikaseffect, broeikasgassen en veranderingen in het klimaat door de jaren heen (en wat de oorzaken zijn).
Met deze kennis en inzichten in de broekzak gaan de kinderen een eigen onderzoek starten. Vanuit hun eigen interesse gaan ze nog dieper in op één deelonderwerp van "weer en klimaat".

Verder zijn we met natuurkunde aan de slag geweest: magnetisme. Er zijn heel wat proefjes gedaan en enkelen hebben een eigen elektromotortje gemaakt.
En...heeft uw kind al verteld over de marshmallowchallenge?

November 

De eerste week van november is het zover: de start van ons EIGEN onderzoek! Er werd, aan de hand van een tiptile (vraag uw kind maar eens wat dit is :) ) druk gebrainstormd over een onderwerp: waar wil ik me nu meer in verdiepen?? Mooie ideeën kwamen boven. Soms was een leerling zó enthousiast dat er bij de top 3 drie keer hetzelfde werd neergezet, omdat dít echt hetgeen was dat ze wilden doen. Prachtig! Al snel vonden kinderen elkaar, want er mochten tweetallen gemaakt worden. Samen gaan ze dit avontuur aan! 

Wat is de bedoeling:
In de komende weken tot de kerst gaan de tweetallen zich verdiepen in hun onderwerp. Ze kunnen op internet, in boeken, maar ook door een expert te benaderen via een (schriftelijk of live) interview informatie en inzichten vergaren. Ook kunnen ze bijvoorbeeld een enquete houden onder kenners of ervaringsdeskundigen. De kinderen gaan bezig met het verwerken van informatie; hierbij oefenen ze studievaardigheden, maar ook ordenen, doorzetten, genieten en trots zijn op zichzelf.

Daarna mogen ze over hun onderwerp een creatief product maken. Dit kan van alles zijn. Informatie kan er in verweven zijn, maar dit hoeft niet. Je kunt ook je gevoel rondom het geleerde gaan weergeven. Zo kan er een actie voor duurzaam leven opgezet worden, een eigen website ontworpen worden, een lied gemaakt worden, een kunstwerk,.....

Deze maand werken we aan techniek, met materialen van Fishertechnik. Er mag een eigen ontwerp gemaakt worden, maar ook via stappenplan iets in elkaar gezet worden.